به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا ، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلبا اشاره به سفر خود به استانهای خراسان رضوی و هرات افغانستان افزود: انتقال بار از طریق این خط آهن نیازمند هماهنگی مالک خصوصی بار، مرزبانی و گمرک ۲ کشور بود که این فرایند به خوبی انجام گرفت و با هماهنگی شرکتهای راه آهن ایران و افغانستان، ۵۰۰ تن بار سیمان توسط یک رام قطار باری از ایستگاه خواف به ایستگاه روزنک در شهرستان غوریان استان هرات افغانستان منتقل شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این با این عملیات، هماهنگیهای لازم برای برگزاری مراسم روز افتتاح این خط آهن بواسطه مسائل گمرکی و مرزی انجام شد تا در موعد افتتاح مشکلی از این بابت ایجاد نشود.
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تاریخ حدودی افتتاح خط آهن خواف – هرات روزهای ۲۰ تا ۲۳ آذر خواهد بود اما تعیین روز دقیق نیازمند هماهنگی های دیپلماتیک میان ۲ کشور است.
وی خط آهن خواف – هرات را پروژه ای در قالب طرح های جهش تولید وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و افزود: این طرح از ابتدای امسال با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه به عنوان پروژه دارای اولویت در قالب توسعه شبکه ریلی کشور در دستور کار قرار گرفت و بنای تکمیل آن پی ریزی شد که اکنون تمامی کار اجرایی آن به اتمام رسیده است.
راه آهن خواف – هرات به طول ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا میشود که سه قطعه آن توسط ایران اجرا شده است. بر این اساس ۷۷ کیلومتر از این طرح در قالب ۲ قطعه در داخل ایران اجرا شده و ۶۶ کیلومتر نیز به عنوان قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه روزنک شهرستان غوریان در استان هرات ادامه یافته است.
هم اکنون از ایستگاه خواف تا ایستگاه روزنک در انتهای قطعه سوم، مراحل ریل گذاری، بالاست ریزی، جوشکاری و تنظیمات فنی خط آهن انجام شده و ۲ ایستگاه با قابلیت بارگیری و پذیرش مسافر با بیش از سه هزار مترمربع زیربنا در این مسیر ساخته شده است.